59% van de Belgen is onvoldoende geïnformeerd over de voordelen van vochtige wondheling

Flamigel® voorkomt korstvorming en geneest tot 40% sneller

Een ongeluk zit vaak in een klein hoekje: zoonlief valt van zijn fiets en komt thuis met een geschaafde knie, je bent lekker aan het kokkerellen wanneer je plots in je vinger snijdt of de buurman komt bij het barbecueën net iets te dicht bij het hete rooster… Onderzoeksbureau iVOX voerde in opdracht van Flen Pharma – producent van Flamigel® – een peiling uit naar de kennis over vochtige wondheling. En wat blijkt? 59% van de ondervraagde Belgen is van mening dat een wond sneller geneest als er een korst op zit.

Korstvorming en genezing – een misverstand

Bij ‘klassieke’ of ‘droge’ wondheling ontstaat er na een tijdje een korst op een wond.
In tegenstelling tot wat doorgaans wordt aangenomen, bevordert deze de wondheling niet. De korst vertraagt het genezingsproces, verhoogt de risico’s op besmetting, beperkt de beweeglijkheid en vergroot de kans op littekens. De oorzaak: de korst verstoort de vochtigheidsgraad in de wond. De wond kan daardoor niet snel genoeg van onder naar boven, en van buiten naar binnen dichtgroeien.

Volgens een onderzoek dat iVOX onlangs heeft uitgevoerd bij 1.000 Belgen, blijkt nochtans dat 59% van de ondervraagden denkt dat een wond sneller geneest als er een korst op zit. Bij de ondervraagde mannen is dit zelfs 65% ten opzichte van 53% bij de vrouwen.

Er bestaan dus nog heel wat misvattingen over vochtige wondheling. Met de nieuwe website www.hoebehandelik.be wil Flen Pharma allerlei praktische tips rond wondzorg geven. Je vindt er nuttige informatie over de behandeling van snij-, schaaf- en brandwonden. Moet je brandwonden altijd 5 minuten onder lauw stromend water spoelen? Kan je een schaafwond beter niet reinigen? Test zelf je kennis over wondzorg aan de hand van een quiz en deel vervolgens je score op facebook … als je durft! Dankzij deze website weet je voortaan wel dat een droge wond niet sneller geneest dan een vochtige wond en dat je een schaafwond beter niet reinigt… of juist wel?

Flamigel® - de ideale oplossing voor huis-, tuin- en keukenwondjes

Flamigel® is een hydroactief colloïd gel die volledig is afgestemd op de hedendaagse behandeling van kleinere snij-, schaaf- en brandwonden, zonnebrand en brandwonden van de 1e graad. Ook bij open wonden zonder belangrijke beschadiging van de lederhuid kan Flamigel® soelaas brengen.

Het gebruik van Flamigel® is eenvoudig… de gel wordt direct op de schoongemaakte wond aangebracht. Het gaat de wond bedekken en dus beschermen. Is de wond te nat, dan absorbeert Flamigel® het overtollige vocht. Is de wond net te droog, dan hydrateert Flamigel® de wond.

Het optimaal vochtig wondmilieu dat gecreëerd wordt zorgt voor een snellere celhernieuwing en beperkt op die manier de kans op littekenvorming. Ten slotte, de gel heeft een koeleffect dat de pijn snel verzacht.

Flamigel® garandeert dus :

• een tot 40% snellere genezing
  • een beperking van de littekenvorming

Het product is een absolute must in iedere huisapotheek, maar ook zeker in de reisapotheek. Vandaar dat Flamigel® beschikbaar is in een tube van 50g (€ 8,26) en van 100g (€ 14,96). Flamigel® is een product van Flen Pharma.

Over Flen Pharma

Met de oprichting van Flen Pharma in 2000, bouwde stichter en CEO Philippe Sollie – een apotheker van opleiding - verder op het onderzoek dat hij in de jaren ’90 had verricht. De producten van Flen Pharma zijn gepatenteerde producten, gebaseerd op het principe van vochtige wondheling.

Het Flen Pharma-gamma bestaat inmiddels uit Flaminal® Hydro, Flaminal® Forte, Flamigel®, Flamirins®, en Extracalm®. Alle producten zijn gericht op eerstelijnsbehandeling van wonden en zijn tot ver buiten onze grenzen beschikbaar. De verschillende producten zijn namelijk niet enkel geregistreerd binnen de EU, maar ook in Australië, China, Israël, Saoedi-Arabië en Zuid-Afrika.

Flen Pharma heeft inmiddels kantoren in België, Nederland, Duitsland en Luxemburg. De laboratoria van het bedrijf zijn gevestigd in Antwerpen.