Persbericht: 90 000ste oproep Diabetes Infolijn

20 jaar Diabetes Infolijn - 15/09 om 11 uur @ Diabetes Liga - Gent

Al 20 jaar worden aan de Diabetes Infolijn (0800/96 333 of [email protected]) dagelijks allerhande vragen over diabetes beantwoord. Afgelopen jaar ontving de Diabetes Infolijn maar liefst 3625 oproepen. Dagelijks staan er bij de Diabetes Liga verschillende medewerkers paraat om elke oproep of e-mail aan de Diabetes Infolijn te beantwoorden. Juiste informatie is bij de behandeling van diabetes immers van onschatbare waarde. Daarom wordt de Diabetes Liga op 15 september in de bloemen gezet door Ivo Mechels, CEO van Euroconsumers.

100 vragen aan de Diabetes Infolijn

Diëtiste Linda Claeys is als medewerker van het eerste uur al 20 jaar een luisterend oor aan de Diabetes Infolijn. “Er is de afgelopen jaren een enorme evolutie geweest in de behandeling en de diabeteszorg. Over algemene voedingsthema’s of complicaties krijgen we bijvoorbeeld steeds minder vragen, terwijl het rijbewijs en andere sociale aspecten nog frequent aan bod komen.”

Ter gelegenheid van de 20ste verjaardag van de Diabetes Infolijn bundelde de Diabetes Liga vaak voorkomende vragen en antwoorden in een nieuwe publicatie. Volgende vragen werden bijvoorbeeld opgenomen:

“Mijn zoon heeft type 1 diabetes. Ik hoorde onlangs dat er nu ook ‘suikervrij ijs’ te verkrijgen is. Mag ik hem af en toe eens een ‘suikervrij’ ijsje voorschotelen?”

“In de media lees ik af en toe iets over een nieuwe ‘doorbraak’in de genezing van diabetes type 1. Ik vroeg mij af welke sporen momenteel onderzocht worden?” of “Mijn moeder heeft diabetes. Heb ik dus meer kans dat ik dit later ook krijg?

Ivo Mechels

Ivo Mechels is de CEO van Test-Aankoop en Euroconsumers, de internationale koepel van de consumentenorganisaties. Ivo Mechels kwam in aanraking met diabetes toen zijn zoon op twaalfjarige leeftijd de diagnose kreeg. Hij kent de problematiek en begrijpt de nood aan informatie als geen ander:

“Toen we te horen kregen dat Pieter diabetes type 1 had, werden we geconfronteerd met een heleboel vragen. We moesten in één keer alles leren over insuline, voeding, maar er kwamen ook vragen over sportkampen of uitgaan. Naarmate Pieter ouder werd, drongen andere vragen zich op, zoals bijvoorbeeld de vraag naar diabetes en verzekeringspremies zoals bv. schuldsaldoverzekering.”

Op donderdag 15 september komt Ivo Mechels de medewerkers van de Diabetes Infolijn persoonlijk in de bloemetjes zetten om hen te bedanken voor hun inzet en advies.

Praktisch
Donderdag 15 september, 11.00 u
Diabetes Liga vzw – Ottergemsesteenweg 456 – 9000 Gent

Gelieve uw aanwezigheid te bevestigen aan [email protected] (02/210 02 52)