Marjolein Geuens van café 't Archief in Leuven zal België vertegenwoordigen op 17e editie Stella Artois World Draught Masters in Cannes

Belgisch Kampioenschap Biertappen voor de eerste keer gewonnen door een vrouw

Na een zeer spannende finale, kan Stella Artois met trots de nieuwe Belgisch Kampioen biertappen aankondigen: Marjolein Geuens van café 't Archief in Leuven is vandaag uit een selectie van 24 kandidaten verkozen tot beste biertapper van het land. Dit gebeurde door een professionele jury, onder leiding van onder meer twee ex-wereldkampioenen, Tommy Goukens en huidig wereldkampioen Allaine Schaiko. Marjolein Geuens heeft bewezen als geen ander de ‘9 step pouring ritual’ of het schenkritueel in 9 stappen te beheersen: de kunst om een Stella Artois te tappen van het vat en die vervolgens perfect op te dienen aan tafel. De publieksprijs gaat naar café De Mèt in Mol. Als Stella Artois-ambassadrice van ons land, trekt Marjolein Geuens op 17 mei naar Cannes om er onze eer te verdedigen tijdens de Stella Artois World Draught Masters 2014, het Wereldkampioenschap Biertappen.

And the Belgian winner is…een vrouw!

Op dinsdag 22 april vond in Leuven de finale plaats van de Belgische Stella Artois Draught Masters, het Kampioenschap Biertappen. Met deze wedstrijd, die inmiddels voor de 17e keer plaatsvond, onderstreept het merk steevast het belang van kwaliteit, traditie en vakmanschap. Want laten we eerlijk zijn: een perfect frisse Stella Artois tappen en opdienen volgens de regels van de kunst… het is niet iedereen gegeven.

Na regionale preselecties in heel het land, kwamen de 24 beste horecaprofessionals vandaag tegen elkaar uit om mee te dingen naar de titel van Belgisch Kampioen Biertappen 2014. Uiteraard kon enkel dé meestertapper deze in de wacht slepen… en dat bleek dit jaar Marjolein Geuens (24 jaar) te zijn van café 't Archief in Leuven. Het is voor het eerst in de geschiedenis van het Belgisch Kampioenschap Biertappen dat een vrouw deze prestigieuze wedstrijd wint.  Luidkeels aangemoedigd door haar supporters nam zij trots de trofee in ontvangst uit handen van burgemeester Louis Tobback, de burgervader van de thuishaven van Stella Artois. “Ik vind het een hele eer om Stella Artois te vertegenwoordigen op het wereldkampioenschap biertappen in Cannes. De ambitie om collega Allaine Schaiko op te volgen is groot”,  aldus een zeer gelukkige Marjolein.

De jury was samengesteld uit experts zoals onder andere de huidig wereldkampioen en Leuvenaar Allaine Schaiko, de wereldkampioen 2008 Tommy Goukens en bierkenner Rudy Beckers en biersommelier Ben Vinken. Streng maar rechtvaardig oordeelden zij over de kennis en kunde van de deelnemers om de perfecte Stella Artois van het vat te schenken.

Cannes here we come

Op 17 mei zal Marjolein Geuens de Belgische eer vertegenwoordigen op de Stella Artois World Draught Masters in Cannes. Te midden van een 30-tal deelnemers uit andere landen wereldwijd, zal ook onze laureaat haar tapkunsten moeten bewijzen aan een internationale professionele jury.

Wij duimen alvast voor haar, want de hoofdprijs die verbonden is aan de wedstrijd is overweldigend! De Wereldkampioen Biertappen 2014 zal, als Stella Artois-ambassadeur, een jaar lang het biertappen volgens de ‘9 steps pouring ritual’ wereldwijd mogen promoten. Hij (of zij) wint dus een te gekke job en een heuse wereldreis!

Café De Mèt in Mol wint de publieksprijs

Ook dit jaar konden de cafégasten deelnemen aan de wedstrijd door te stemmen voor hun favoriet Stella Artois café: via de populariteitspoll kon er tot 20 april online of via (gratis) sms gestemd worden voor de cafés die deelnamen aan het Belgisch Kampioenschap Biertappen van Stella Artois. Café De Mèt in Mol heeft de meeste stemmen verzameld en mag zijn klanten trakteren op een Stella Artois-feestje!

Perscontact InBev Belgium:

Natacha Schepkens – 016 27 53 43 of 0479 92 46 43 – [email protected]

Karen Couck – 016 27 53 43 of 0479 92 46 43 – [email protected]

__________________________________________________________________________________

Over Stella Artois

Stella Artois maakt deel uit van een Belgische brouwtraditie die teruggaat tot 1366. Stella Artois, wereldwijd icoon van superieure waarde en kwaliteit, is het Nr één Belgische bier wereldwijd en wordt in bijna 100 landen gedronken. Stella Artois is een gefilterd blond pilsbier van lage gisting, gebrouwen uit natuurlijke ingredienten van de hoogste kwaliteit. Het is een frisse dorstlesser met een moutig midden en een pittige afdronk, wat voor een volle smaak en een vleugje bitterheid zorgt. Stella Artois wordt idealiter tussen 3 en 5 graden Celsius geserveerd en dient te worden geschonken in het unieke Stella Artois glas op voet, volgens het schenkritueel in 9 stappen. Op die manier kan men optimaal van deze goudkleurige pils genieten.

Raadpleeg eveneens onze websites: www.stella-artois.be en www.ab-inbev.be.